مهم ترین چالش تولید سوهان در بازار فروش

پوریزدی در رابطه با تعداد واحدهای تولیدی سوهان در استان قم می گوید: سوهان یکی از اصیل ترین شیرینی های کشور است که به عنوان نماد استان قم نیز شناخته می شود.
در این استان بیش از ۸۰۰ واحد تولید سوهان وجود دارد که برای بیش از ۴ هزار نفر اشتغال زایی داشته است.وی در رابطه با مصرف ۷۰ درصد سوهان قم توسط خود قمی ها می گوید که سوهان قم تنها مخصوص زائران نیست، خود اهالی قم نیز در مناسبت های مختلف به وفور از این شیرینی استفاده می کنند.

زائران و ساکنان شهر قم و مسافرانی که از شهرهای مختلف به قم می آیند، این محصول را خریداری و به عنوان سوغات به شهر خود می برند.اهالی قم نیز در جشن ها و مهمانی ها از سوهان و نبات چوبی مشهد استفاده می کنند و سوهان قم از تنقلات اصلی این شهر محسوب می شود. این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت اشتغال زایی صنایع کوچک، ادامه می دهد: وجود مشکلات برای تولیدکنندگان این صنف باعث شده بسیاری از مدیران به تعدیل نیرو مبادرت ورزند.همچنین عدم ثبات بازار و نوسان نرخ خرید مواد اولیه باعث شده این مشکلات همواره به دغدغه های اصلی تولیدکنندگان تبدیل شود تا جایی که نتوان به موضوع صادرات آنطور که باید اندیشید. با وجود رکود در صنعت و ضرورت توجه به صنایع کوچک، ما در عمل همچنان شاهد عدم همکاری اداره مالیات با صنف سوهانی هستیم، طوری که مالیات این صنف به صورت بی رویه افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم مدل صادرات این محصول را مناسب ندانسته و می افزاید: صادرات این محصول عمدتا توسط خود تجار عراقی حاضر در ایران صورت می گیرد و واحدهای تولیدی خود به صورت مستقیم اقدام به صادرات نمی کنند. این در حالی است که طبق بررسی های صورت گرفته کشورهای منطقه تمایل مناسبی به مصرف شیرینی و شکلات های بدون کاکائو دارند. متاسفانه سوهان در سیستم کدگذاری گمرک، کد اختصاصی نداشته و زیرمجموعه کد شیرینی و شکلات های بدون کاکائو مانند گز، انواع شیرینی های سنتی و انواع بیسکویت قرار می گیرد.وی ادامه می دهد: از بررسی میزان واردات این محصول می توان به کشورهایی که تمایل بالاتری نسبت به پذیرش سوهان دارند، رسید. به عنوان مثال کشورهای حوزه خلیج فارس (کشورهای امارات، قطر، عمان، کویت) در سال ۲۰۱۵ در مجموع حدود ۱۶۱/۸ میلیارد دلار واردات این نوع محصولات را داشته اند که علاقه این کشورها به این محصولات را نشان می دهد. این در حالی است که صادرات شیرینی و شکلات ایران تنها حدود ۱/۲ میلیارد دلار است که سهم ناچیزی از بازار این کشورها را به خود اختصاص داده است.وی در رابطه با چالش های صنعت سوهان، می گوید: این صنعت با چالش های بسیاری مواجه است که از جمله آن می توان به اکتفا به بازارهای داخلی، عدم توجه به کیفیت سوهان و نبات زعفرانی چوبی بی توجهی به بسته بندی، تبلیغات و بازاریابی و عدم شناخت رقبای بین المللی و بازارهای جهانی اشاره کرد.