صادرات بهترین سوهان قم از ایران

آیا در رابطه با میزان صادرات نبات زعفرانی چوبی و سوهان قم از ایران به کشور های مختلف چه می دانید؟ آیا تنها بهترین سوهان ایران، همان سوهان قم می باشد و یا گونه های دیگری از سوهان هم در کشور تولید می گردد؟
سوهان، چه از نوع قمی و چه از انواع دیگر، یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه ای است که در مناسب ها و اعیاد برای پذیرایی از میهمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از گونه های سوهان که طرفداران بسیاری هم در بین ایرانی ها و هم در بین مردم کشور های مختلف دارد، سوهان قم است. سوهان قم را از نظر طعم و مزه، می توان در زمره بهترین سوهان های موجود در بازار دانست.
همانطور که می دانید، مواد اصلی تشکیل دهنده سوهان قم، با دیگر سوهان های عسلی، کنجدی و …، متفاوت می باشد. به همین دلیل، طعم و مزه و همچنین طریقه تهیه و پخت سوهان قم هم با دیگر گونه ها متفاوت خواهد بود.

طرز تهیه سوهان قم چگونه است؟

همانطور که می دانید، منشاء تولید سوهان، شهر قم می باشد و زمان آن بر می گردد به دوران قاجاری. در اصل سوهان یک شیرینی اشرافی بوده که در قنادی ها تهیه شده در اختیار شاهان و پادشاهان آن زمان قرار می گرفته است.
از آن زمان به بعد، کم کم در استان قم، کارگاه و یا قنادی هایی مشغول به فعالیت شده و بهترین سوهان ها را با باکیفیت ترین مواد اولیه به بازار عرضه می کنند.
مواد اولیه ای برای تهیه سوهان قم مورد نیاز است، عبارت است از:

  • آرد سفید
  • آرد جوانه گندم
  • هل
  • گلاب
  • زعفران
  • عسل
  • خلال بادام و پسته

طرز تهیه سوهان در کارگاه های قنادی به شرح زیر است:
ابتدا دو نوع از آرد سفید و آرد جوانه گندم را با هم تفت می دهند تا بوی خامی آن از بین برود. بعد به ترتیب، شکر و گلاب را به آن اضافه کرده و خوب هم می زنند. زمانی که ماده ای کف آلود به وجود آمد، عسل را به آن افزوده و تا کاملا بجوشد. سریعا ماده را در ظرف های مخصوص و یا قالب هایی که مد نظر دارند و از ابتدا چرب شده است انتقال داده و خلال پسته و بادام را بر روی آن می ریزند. وقتی که این ماده در دمای محیط خشک شود، نهایتا سوهان قم به دست می آید.
جالب است بدانید که برخی سوهان قم را تنها در شکل تخت و یا گل مانند می شناسند. اما امروزه کارخانه ها و کارگاه های تولیدی، شکل های متنوعی از سوهان را به بازار عرضه کرده اند که نمونه ای از آن ها، سوهان لوز، سوهان لقمه ای و سوهان حبه ای می باشد.

صادرات سوهان قم

با توجه به اینکه سوهان قم یکی از شیرینی های مخصوص ایرانی بوده و مانند آن در هیچ کجای جهان تولید نمی شود، صادرات آن از ایران به کشور های مختلف صورت می گیرد.
کارخانه هایی که سوهان تولیدی آن ها از کیفیت لازم و کافی برخوردار است و همچنین نوع بسته بندی آن ها زیبا و استاندارد می باشد، می توانند سوهان قم تولیدی خود را به کشور های مختلف صادر نمایند.
با توجه به اینکه تقاضا برای سوهان و نبات چوبی مشهد در کشور های مختلف زیاد است، مسلما صادرات سوهان هم به میزان زیادی صورت می گیرد.
ناگفته نماند، سوهان هایی که برای صادرات به کشور های مختلف در نظر گرفته می شوند، با نام سوهان مجلسی در ایران شناخته شده و قیمت خرید بالاتری را به خود اختصاص داده اند. با توجه به این مطلب می توان دریافت که امکان خرید سوهان صادراتی در ایران هم ممکن است و افرادی که می خواهند برای پذیرایی از میهمانان خود، از سوهان قم استفاده کنند، بهتر است با پرداخت هزینه ای کمی بیشتر، سوهان صادراتی و یا مجلسی را خریداری کرده و از طعم و کیفیت آن لذت ببرند.