سوهان پزی خوب در قم

بسیاری از مردم به شیرینی سوهان علاقه زیادی دارند،به خصوص زمانی که برای مسافرت به شهرهای زیارتی می روند پیدا کردن یک سوهان پزی خوب بسیار دشوار می‌شود.چرا که در شهرهای زیارتی به ویژه قم و مشهد سوهان پزی های زیادی دارند به عبارتی معدن اصلی سوهان پزی در قم وجود دارد. برای پیدا کردن سوهان پزی خوب باید به رنگ سوهان، سالم بودن قوطی، ترد بودن و نچسبیدن آن به دندان و همچنین خرید از مراکز معتبر و مطمئن توجه کنید.

سوهان پزی خوب در قم

سوهان قم

سوهان قم بهترین نوع سوهان در جهان توسط سوهان پزی های قم تولید میشود. بیشتر سوهان پزی های قم سابقه طولانی دارند،چرا که این شغل را از پدران خود به ارث برده اند. معروف ترین سوهان پزی قم سوهان پزی،حاج حسین سوهانی است که هم اکنون توسط پسران موسس خود اداره می شود. دریافت مراحل آموزش سوهان پزی توسط افراد قدیمی و ترکیب آن با تکنولوژی و مد روز در شکل ها و مدل های مختلف سوهان سبب شده است که سوهان قم بهترین نوع سوهان ایران باشد.سوهان قم انواع مختلفی از جمله سوهان عسلی، سوهان کنجدی،سوهان حلوایی و سوهان گردویی تولید و برای مصرف به سایر مراکز در سایر شهر ها عرضه می شود. در خانه های ایرانی سوهان به عنوان دسر و همراه با چای میل می شود. سوهان در شهرهای دیگری همچون کرمان و اصفهان تولید می شود.سوهان زرند یک نوع پرطرفدار و لذیذ از سوهان است، که از سوهان قم ترد تر و بسیار نازک تر است.درگذشته سوهان توسط دست تولید می شد و امروزه به کمک دستگاه ها و قالب گیری های مخصوص انجام می شود. سوهان جزو شیرینی‌های خوشمزه سنتی با ماندگاری بالاست۰

سوهان

سوهان سوهان یکی از شیرینی های سنتی و ملی ایران است.سوهان از قدیم الایام به عنوان یک شیرینی لذیذ وجود داشته،به طوری که در زمان های گذشته که پادشاهان حکومت می کردند در هنگام برپایی جشن طبق سنت هر فرد باید برای پادشاه پیش کش و هدیه ای به پادشاه پیشکش می کرد. در بین مردم یکی از بزرگان با نام ملا ابراهیم شماعی جهت پیش کش حلوایی را که به آن شکر افزوده بود را به رئیس ایل قاجار تقدیم کرد و رئیس ایل قاجار هدیه مولا ابراهیم را نزد شاه برد و هنگامی که شاه از آن خورد گفت این شیرینی همانند سوهان غذای مرا برید. از این رو از آن زمان نام حلوای شکر را به سوهان تغییر دادند.

از زمان‌های قدیم سوهان فقط شیرینی اشراف و بزرگان بود و کم کم در بین مردم پخته و عرضه شد. ترکیبات سوهان از ابتدا شامل آرد ،روغن محلی،پسته، زعفران ،گلاب و هل بود که به صورت حلوایی نرم و لطیف پخته می‌شد و به مرور زمان با وارد کردن ترکیبات دیگر همچون، زرده تخم مرغ و آرد جوانه گندم به جای آرد گندم خاصیت سفتی و شکنندگی به این شیرینی اضافه شد که سبب ماندگاری بیشتر این محصول شد.اوایل تعداد کارگاه های سوهان پزی سه یا پنج تا بیشتر نبود اما در حال حاضر بیشتر از ۷۰۰ کارگاه سوهان پزی در ایران و در شهر قم در حال فعالیت می باشند. متوسط تولید سوهان در روز حدود ۲۵ تن در شهر قم میباشد که ۲۳ تن آن به خارج از قم و به شهرهای دیگر صادر می شود که آنها به دو دسته سوهان خانی و سوهان آردی تقسیم می شوند.

سوهان خانی یکی از محبوب ترین و خوش طعم ترین انواع سوهان است که شامل ارزش غذایی بالایی بوده و از ترکیباتی همچون: روغن حیوانی درجه یک ،روغن گیاهی خوراکی، شکر، پودر پسته، جوانه گندم، مغز پسته، زرده تخم مرغ و آرد تهیه می شود. یکی از این دو نوع سوهان،سوهان یزد می باشد که به شکل دایره ای و ضخامت تقریباً یک سانتی متر در یزد تولید می شود. سوهان حبه ای یکی دیگر از انواع سوهان آردی است که به شکل قطعه های کوچک همانند قند است و طعم شیرین، سوهان حبه ای جایگزین مناسبی برای قند در کنار چای می باشد. سوهان حبه ای در طعم های مختلفی همچون هل، دارچین و زنجبیل تولید می شود. یکی دیگر از سوهان ها نیز سوهان لقمه ای است که بسیار محبوب می باشد و ترکیبات آن شامل آرد گندم، آرد سفید، شکر، گلاب، زعفران، هل، مغز پسته و مغز بادام می باشد. سوهان قم یکی از معروفترین و پرطرفدارترین سوهان ایران است که در قم بیشترین و متنوع ترین سوهان ها را تولید میکنند.

سوهان عسلی

سوهان عسلی همانطور که از نام این سوهان پیداست عسل نقش بسیار مهمی در تهیه آن دارد.سوهان عسلی در اصفهان تولید شده و یکی از شیرینی های سنتی ایران و سوغات اصفهان بشمار می رود.سوهان عسلی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است و همراه با چای میل میشود. ترکیبات اصلی سوهان عسلی شامل بادام، شکر،گلاب،خلال بادام و عسل و روغن تهیه میشود. برای تزیین سوهان از پودر خلال یا پسته استفاده میشود. سوهان عسلی یکی از سوهان های ترد و خوشمزه محسوب می‌شود و طرفداران ویژه‌ای دارد.در ابتدای پخت سوهان عسلی در خانه ابتدا مواد لازم همچون عسل طبیعی،خلال بادام ،شکر،زعفران ساییده شده و روغن وبادام را آماده کنید.

در ابتدا خلال های بادام را بشویید و در صافی اندازه تا آب آنها گرفته شود سپس در ظرفی مقداری عسل ریخته و روغن و شکر را با هم مخلوط کنید و مواد را در قابلمه ریخته و روی حرارت بالا قرار دهید و همواره مواد را تفت بدهید تا مواد یکنواخت شود سپس شکر را به آن اضافه کرده و دوباره تفت میدهیم تا به رنگ طلایی تغییر پیدا کند سپس بادام ها را اضافه کرده و تفت میدهیم تا بادام نیز طلایی شود،در ادامه زعفران ساییده شده را در مقدار کمی آب جوش حل کنید و هنگامی که رنگ پس داد آن را به مواد بیفزایید. در این مرحله مواد را زیاد هم نزنید چرا که ممکن است روغن آن جدا شود، پس از آن مواد سوهان عسلی را از روی گاز برداشته و در یک سینی چرب شده مانند دایره های کوچک خالی کنید و سپس روی آنها را با خلال پسته تزیین کنید و اجازه بدهید تا خنک شود.

شما می توانید این سوهان های عسلی را در یک ظرف شیشه ای تا مدت طولانی نگهداری و به عنوان میان وعده صرف کنید.نکته هایی که هنگام پخت سوهان عسلی باید رعایت کنیم شامل موارد زیر است؛ شما می توانید به جای خلال بادام از پسته، بادام زمینی و کنجد استفاده کنید که بسیار خوشمزه میشود. بعد از برداشتن سوهان عسلی از روی حرارت می توانید به جای سینی مواد را روی یک فویل به صورت یکدست پخش کنید و بعد از سرد شدن توسط کارد آن را برش داده و در ظرف بگذارید.سوهان های عسلی را در ظرفی درب دار و در یخچال نگهداری کنید تا به یکدیگر نچسبند. هنگام پخت سوهان عسلی ان را زیاد تفت ندهید زیرا موجب شکرک زدن میشود. برای فهمیدن زمان پخت سوهان عسلی مقداری از آن را با قاشق در ظرف آب سرد بریزید اگر حالت شیشه‌ای گرفت سوهان شما آماده است.

سوهان ساعدی نیا

سوهان ساعدی نیا گروه غذایی محمد ساعدی نیا با سابقه ای بیش از نیم قرن و نوآوری در تولید شیرینی جات، سنتی در کارگاه و کارخانه های مجهز و تحت نظارت دقیق آزمایشگاه و کنترل کیفی با پرسنلی بیش از ۳۰۰ نفر محصولاتی همچون سوهان، گز، انواع شکلات و… را تولید می کنند. این کارخانه در شهرک صنعتی شکوهیه در قم واقع میباشد. معروف ترین سوهان ساعدی نیا شامل سوهان میکس پذیرایی که بسیار معروف و پرطرفدار است و از چهار نوع بهترین و جذاب ترین انواع سوهان ها از جمله سوهان سکه های، سوهان لقمه ای، سوهان یزد و سوهان شکوکو تولید و عرضه می گردد.

سوهان پذیرایی ساعدی نیا بسیار معروف است و همه محصولات خود را به صورت خاص و زیبا در بسته‌بندی‌های تک‌نفره و چندنفره عرضه می‌کند که امکان پذیرایی راحت را برای شما عزیزان فراهم کرده است. این نوع سوهان همه نوع سلیقه ای را پوشش می‌دهد و به دلیل بسته بندی که به صورت پاکت کاغذی می باشد جابه جایی را برای مردم راحت تر کرده است و علت ارزش برند محمد ساعدی نیا دقت به جزئیات است، که تاثیر بسزایی در خلق نمایش صحیح آنها دارد. کارخانه ساعدی نیا از بهترین مواد با کیفیت بالا استفاده می‌کند و هر کدام از آنها برای هر ذائقه ای مناسب است.این واحد صنعتی با تلاش و کوشش خود به مرحله‌ای رسیده که هرسال جزو واحدهای نمونه صنایع غذایی در کشور میباشد.

سوهان خودکار

سوهان خودکار یکی دیگر از برندهای سوهان پزی،سوهان خودکار است که بیش از نیم قرن سابقه کار دارد. یکی از انواع سوهان که توسط کارخانه سوهان خودکار تولید می‌شود سوهان گزی است. سوهان گزی برند خودکار بسیار فروش بالایی دارد. ترکیبات سوهان گزی شامل خلال بادام، شیرخشت، ترنجبین و سایر افزودنی های گیاهی دیگر می‌باشد .سوهان گزی یکی از جدیدترین انواع شیرینی سنتی است که شامل ترکیب سوهان قم و گز اصفهان می‌باشد و انواع ویتامین ها و پروتئین ها را داراست.

سوهان گزی به دلیل قند طبیعی که دارد موجب التیام اعصاب و روان و همچنین انرژی زا می باشد. تمامی محصولات سوهان خودکار، دارای بسته بندی تک نفره و چند نفره با ظاهری زیبا برای مهمانی و پذیرایی از مهمانان شما تولید می شوند.تمامی محصولات سوهان خودکار با کیفیت بالایی تولید می شود و توصیه می‌شود که خریداران محترم سوهان های خود را توسط باربری و یا پست پیشتاز دریافت کنند تا از شکستگی آنها جلوگیری شود.پس از خرید سوهان های خود را در یخچال نگهداری کرده تا فرم و بافت سوهان حفظ شود و پس از هربار مصرف درب قوطی ها را بسته و در یخچال نگهداری کنید.

سوهان کنجدی

سوهان کنجدی سوهان کنجدی جزو ساده ترین و خوشمزه ترین ،شیرینی های پرطرفدار است و به وسیله خاصی نیاز ندارد. این سوهان کنجدی بسیار خوشمزه است و همراه با چای میل می شود. سوهان کنجدی به پولکی کنجدی نیز معروف است که کالری زیادی دارد و از جمله شیرینی های پرقند می باشد. دانه کنجد خاصیت و مواد مغذی همچون عسل و چهار مغز را دارا می باشد.سوهان کنجدی به دلیل دستور راحت و تهیه آسانی که دارد می تواند یک شیرینی راحت برای پذیرایی از مهمانان شما باشد و نظر آنها را به خود جلب کند.

برای پخت سوهان کنجدی ابتدا مواد اولیه ای همچون عسل، شکر،کنجد،کره و زعفران دم کرده را تهیه کنید.برای تهیه سوهان کنجدی ابتدا کنجد ها را در قابلمه ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید و تفت بدهید. سپس شکر را نیز در ظرفی جدا روی حرارت بگذارید تا آب شود در ادامه کره، زعفران آب کرده و کنجد را به شکر آب شده اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید سپس مواد را روی سینی چرب شده پهن کنید تا خنک شود و روی آن کنجد تازه بپاشید هنگامی که سرد شد سوهان کنجدی شما آماده است. سوهان کنجدی خواص بسیاری دارد.برای درمان افسردگی بسیار موثر است همچنین میزان استرس را کنترل کرده و ویتامین هایی همچون امگا۳، آهن و مس بدن را تأمین می‌کند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود این شیرینی سنتی پر از مزیت را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

سوهان چند کالری دارد

سوهان چند کالری دارد سوهان یکی از شیرینی های پرطرفدار و سوغات شهر قم شناخته می‌شود که به درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند و تأثیر بسزایی دارد. سوهان دارای کالری زیاد و مواد مغذی زیادی همچون جوانه گندم با زرده تخم مرغ،شکر، زعفران و هل از جمله ترکیبات مهم سوهان هستند. به دلیل وجود گندم در سوهان انواع پروتئین بدن تامین می شود و جوانه گندم دارای قند بسیاری است که موجب ذخیره شدن انرژی در ماهیچه های بدن و عدم خستگی و کم حوصلگی میشود. تخم مرغ به کار رفته در سوهان انواع پروتئین، چربی و ویتامین ها را تأمین می‌کند.باید توجه داشته باشید که رنگ اصلی سوهان قهوه ای روشن است اگر هنگام خرید متوجه بوی تند سوهان شدید از خریداری اجتناب کنید زیرا این سوهان فاسد است.

در ادامه به چند نمونه از مزیت های سوهان اشاره میکنیم، سوهان موجب عدم افسردگی کاهش کلسترول خون و بهبود عملکرد قلب میشود. ویتامین های موجود در جوانه گندم شامل: فسفر و روی می باشد و موجب رفع شوره سنگین سر و جلوگیری از ریزش مو می شود. سوهان سبب نشاط و جلوگیری از سرطان میشود. هر ۱۰۰ گرم سوهان تقریباً ۵۵۰ کیلو کالری دارد و در هر تکه سوهان ۲۰ گرم کالری نهفته است .مصرف سوهان برای زنان باردار مانعی ندارد، مصرف بیش از حد سوهان سبب اضافه وزن و چاقی می‌شود. افراد مبتلا به بیماری دیابت برای مصرف سوهان از دکتر خود مشورت بگیرند.